Barneverntjenesten i Sel, Vågå, Lom og Skjåk er en interkommunal tjeneste. Kommunene har til sammen i underkant 15 000 innbyggere. Hovedkontoret for tjenesten ligger på Otta, men det finnes også kontorlokaler i hver av de andre kommunene. Det er i underkant av 15 årsverk i tjenesten, og medarbeiderundersøkelser vitner om godt arbeidsmiljø.
St.id. 838
Vi har ledig vikariat i 100 % stilling som barnevernkonsulent fra snarest og til 31.08.2026.
Beskrivelse av arbeidsoppgaver:
Arbeidsoppgavene er forankret i lov om barnevernstjenester, med tilhørende rundskriv, forskrifter, retningslinjer og øvrige styringsdokumenter.
Arbeidsoppgaver:
- Du håndterer generell saksbehandling etter Lov om barnevern, både i undersøkelse og tiltaksarbeid
- Du vil få ansvar for all dokumentasjon i arbeidet
- Samarbeid og møtevirksomhet med eksterne samarbeidspartnere
- Møtevirksomhet og oppfølging av familier
- Du stiller som partsrepresentant i Barneverns- og helsenemnda, og andre rettsinstanser
- Deltakelse i team og individuell oppfølging av teamleder
- Deltakelse i faglig utviklingsarbeid
- Noe reisevirksomhet og ettermiddag/kveldsarbeid må påregnes
- Deltaker i regional barnevernsberedskapsvakt
Kvalifikasjoner:
- 3-årig relevant høgskoleutdanning, fortrinnsvis barnevernspedagog eller sosionom.
- Annen relevant utdan.
- Meget god skriftlig og muntlig norsk fremstillingsevne
- Førerkort klasse B
- Gode datakunnskaper
- Personlig egnethet vil tillegges stor vekt
Ønskelige kvalifikasjoner:
- Master eller at det kommende kompetansekravet er innfridd på annen måte.
- Erfaring fra saksbehandling innen barnevernets førstelinjetjeneste
Personlige egenskaper:
- Du er fleksibel, strukturert, motivert og trygg i rollen
- Du er engasjert i barnevernfeltet
- Du må trives med å arbeide målrettet både selvstendig og i team, samt oppnå resultater i krevende og hektisk miljø
- Du må ha svært gode samarbeidsevner og en helhetlig forståelse av arbeidet med barn og deres familie
- Du må ha gode analytiske evner, god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Du er proaktiv og åpen for ny kunnskap innen faget
- Du er imøtekommende, tillitsbyggende og skaper gode relasjoner
- Du er ansvarsfull og bevisst på egne holdninger/verdigrunnlag/egen praksis
Vi tilbyr:
- Lønn etter gjeldene satser
- Gode tjeneste- og forsikringsordninger i KLP
- En spennende, krevende, utfordrende og lærerik arbeidshverdag
- Engasjerte kollegaer i et godt arbeidsmiljø
- Et arbeidssted opptatt av fagutvikling
- Egen opplæringsplan og oppfølging av nyansatte det første ansettelsesåret
- Avtale om bruk av fleksitid
- Intern veiledning, individuelt og i team
- Prosessveiledning i gruppe med ekstern veileder
- Nyansattveiledning
- Sosiale tiltak for å bygge opp under et godt arbeidsmiljø
Minst to referanser må oppgis. Ansettelsen skjer etter gjeldende lover, reglement og tariffavtaler. 6 mnd. prøvetid.
Kopier av attester og vitnemål tas med ved eventuelt intervju.
Politiattest som ikke er eldre enn tre måneder, må leveres før tilsetting. Iht. lov om barnevern § 12-11.
Kontaktperson for mer info om stillingen:
virksomhetsleder Kristin Kalbakk, tlf. 415 37 287 eller nestleder Karina Mandal, tlf. 912 45 433
Søknadsskjema:
Søkere må benytte elektronisk søknadsskjema for ledige stillinger.
Sel kommune er opptatt av mangfold og oppfordrer kvalifiserte kandidater å søke uavhengig av alder, kjønn, funksjonsevne, etnisitet eller nasjonal bakgrunn. Vi er IA-bedrift og vil legge forholdene til rette for søkere med redusert funksjonsevne.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren ber om å ikke bli oppført på søkerlista, jfr. offentlighetslovens § 25. Eventuell søknad om konfidensiell behandling må begrunnes.
Vi gjør oppmerksom på at mottatt kopi av attester og vitnemål vil ikke bli returnert.