Planarbeidet skal legge til rette for en forlengelse av dagens spor 4 med over 200 m, slik at inntil 650 m lange godstog kan møtes. Prosjektet er delt inn i tre pakker:
- Forlengelse av eksisterende kryssingsspor mot nord i traseen til det gamle industrisporet. Over industrisporet går det en gang- og sykkelbru. Det sees på løsninger for jernbanesporet for å unngå tiltak på bruen.
- Tiltak på og rundt eksisterende plattformer og personovergang, for å øke sikkerheten ved passasjerutvikling i kryssingssituasjoner.
- Tiltak på spor som forbedrer/forenkler kryssingsbevegelser

Planen skal ta hensyn til arealbehovet under anleggsperioden og arealbehovet for drift og vedlikehold i driftsfasen.
Til varsling av planoppstart er planavgrensning svært romslig. Årsaken er behovet for å vurdere flere ulike løsninger for anleggsadkomst, bygge- og anleggsområder, plassering av sporveksler og andre tekniske installasjoner i planarbeidet. Planavgrensningen vil bli redusert ved ferdig utarbeidet planforslag.
Forslagsstiller er Bane NOR SF, planarbeidet utføres av NIRAS Norge AS.
Eventuelle spørsmål til planarbeidet kan rettes til:
Siri Hollup Broholm, Bane NOR, e-post: siri.hollup.broholm@banenor.no
Preben Lyngaas Jensen, NIRAS Norge AS, epost: prje@niras.com
Innspill til planarbeidet sendes skriftlig til:
E-post: postmottak@banenor.no eller per brev: Bane NOR, Postboks 4350, 2308 Hamar
Innspill merkes med Saksnummer: 202502068 og referanse «Detaljregulering Otta kryssingsspor».
Frist for innspill: 05.06.2025