Markering av frigjørings- og veterandagen den 8. mai

I likhet med mange andre steder i landet er det tradisjon i Sel å markere frigjørings- og veterandagen. Vår tradisjon er å hedre alle dem som har ofret sine liv og de som har gjort en innsats for at vi skal kunne leve i et fritt Norge. Dette gjør vi med markeringer ved minnesmerkene etter andre verdenskrig.

Ved kirkene ringer kirkeklokkene for å hedre de falne Selværene, de falne Engelske soldater og veteranene.

Frigjøringsdagen og den nasjonale veterandagen markeres over hele landet 8. mai. På denne viktige merkedagen minnes vi dem som har gitt sitt liv for vår frihet. Vi viser også støtte og anerkjennelse til alle norske kvinner og menn som har gjort og gjør en stor innsats for å verne om vårt demokrati, for fred og frihet, hjemme så vel som ute. Dagen er en betydningsfull markering av innsats og offer for dem som har tjenestegjort i internasjonale operasjoner for Norge. Det gir samfunnet anledning til å hedre alle våre veteraner for innsatsen, og til å markere verdiene vi som nasjon forsvarer.

Program for dagen:

09.55 Nord-Sel kirke

• Varaføreren legger ned blomster på det store minnesmerket over falne Engelske soldater
  • Sel og Vågå Musikkforening spiller. Elever fra Otta skole deltar. Flaggvakter fra NRFO.

10.55 Sel kirke

• Varaordføreren legger ned blomster ved monumentet over falne Selværer
  • Otta Musikkforening spiller. Elever fra Otta Ungdomsskole deltar. Flaggvakter fra NRFO.

11.45 Stasjonsparken

• Varaordføreren legger ned blomster ved bautaen over Olav Bismo
  • Otta Musikkforening spiller. Elever fra Otta skole deltar. Flaggvakter fra NRFO.

12.55 Heidal kirke

• Varaordføreren legger ned blomster ved graven til soldaten William Flechter
  • Heidal musikkforening spiller. Elever fra Heidal skule deltar. Flaggvakter fra NRFO.

14.00 Minnesmerke over Oluf Havn og Einar Boyesen ved Øvre Havn

• Sjef ved Heimevernets våpenskole Stein Høye legger ned blomster ved minnesmerket.
  • Marit Bergum, Richard Høiberg, Kjell Voldheim og Frank Turmo deltar.
  • Stein Havn Karlsen åpner Olufhuset fra kl 14.00 til kl. 16.00. Stein Høye, Kjell Voldheim og Frank Turmo vil være til stede og svare på spørsmål.

18.00 Veteransamling i steinfjoset på Moe Gard

Kommunen har ikke tilgang til lister over veteraner, men vi vet at vi har innbyggere som har vært i tjeneste for Norge så langt tilbake som i Tysklandsbrigaden, og at vi har innbyggere som har deltatt i fredsbevarende operasjoner helt fram til i dag. Vi ønsker å nå ut til alle veteranene og invitere dem og deres familie til veteransamlingen.

• Varaordfører Kjetil Eide ønsker velkommen
  • Områdesjef for HV-05 201 Nord-Gudbrandsdal Kent Rudi hilser til veteranene
  • Jon Inge Nordlien fra Gudbrandsdal Krigsminnesamling
  • Sosialt samvær med kaffe og kake