Informasjon om bunnkartlegging - Flomsikring Otta sentrum

I forbindelse med prosjekteringen av flomsikring av Otta sentrum, vil det i nærmeste framtid bli gjennomført kartlegging av elvebunnen i Lågen og elva Otta. Det er områdene fra litt ovenfor Otta sentrum og ned til litt nedenfor Sjoa jernbanebru som blir kartlagt.

Formålet med bunnkartleggingen er å skaffe oppdatert informasjon om bunnforholdene og elvebredden. Underkant av bruene vil også bli kartlagt. Ny informasjon vil bli innarbeidet i den hydrauliske modellen som beregner ulike flomnivå (flomvannstander).

Det er Styvehavn AS som utfører bunnkartleggingen på oppdrag for NVE. De vil bruke både bemannet og ubemannede båter med påmontert måleutstyr.

Bunnkartleggingen vil mest sannsynlig deles opp i to perioder ut fra vannføring i elvene. Planlagt oppstart er i uke 17.

Med hensyn på fuglelivet i og langsmed elvene er vi inne i en sårbar periode nå på våren. Det er gjort faglige vurderinger rundt dette som vil bli lagt til grunn ved gjennomføringen.