Sel igangsetter prosjektet Næringsvennlig kommune

Sel prioriterer næringsutvikling og har ambisjon om å bli enda mer næringsvennlig.
Derfor starter vi nå prosjektet Næringsvennlig kommune, i samarbeid med omstillings-programmet Styrk Sel. Vi starter med å spørre hvor gode vi er i dag, og hva som kan bli bedre.

Gjennom prosjektet Næringsvennlig kommune skal Sel løfte de kommunale tjenestene som tilbys til næringslivet. Dette innebærer at vi skal bli en bedre tilrettelegger og samarbeidspartner for lokalt næringsliv, slik at både nye og eksisterende bedrifter kan utvikle seg i henhold til ambisjoner og potensiale. Satsingen skal supplere vekst- og utviklingsarbeidet som omstillingsprogrammet Styrk Sel bistår lokalt næringsliv med.

Vi arbeider nå med en forstudie hvor vi ønsker å få svar på hvor god Sel kommune er i sitt arbeid med å legge til rette for næringsutvikling. Som en del av dette lanserer vi i desember en spørreundersøkelse til både lokale virksomheter, politikere og ansatte. I tillegg skal vi intervjue representanter fra næringsliv og kommune. Dette vil gi oss viktig informasjon i hvordan våre kommunale tjenester oppleves i dag, og hvilke områder som kan forbedres. Sentrale tjenesteområder som vi ønsker tilbakemelding på er bl.a. byggesaker, næringsareal/infrastruktur, kommunale planverk, næringsutvikling, andre kommunale tjenester, informasjon og service for øvrig. Prosjektet gjennomføres i tråd med anbefalt mal fra Innovasjon Norge.

Styringsgruppa for prosjektet Næringsvennlig kommune - Klikk for stort bildeStyringsgruppa for prosjektet Næringsvennlig kommune. F.v. Solveig Nymoen, Eldri Siem og Bjørn Lonbakken

Styringsgruppa består av ordfører Eldri Siem, kommunedirektør Solveig Nymoen og Bjørn Lonbakken som er representant fra næringslivet i Sel. I prosjektet er ekstern prosjektleder engasjert som er Essensi as v/Berit Laastad. I tillegg bidrar en intern prosjektgruppe i arbeidet.

Planen er at resultater av dette arbeidet skal videreføres våren 2023 med konkrete forbedringstiltak. Hensikten er å styrke kommunens tilrettelegging, dialog og samhandling med lokalt næringsliv.

Du kan lese mer om Næringsvennlig kommune på https://www.innovasjonnorge.no/no/regional-omstilling/verktoy/naringsvennlig-kommune