Oppfølging og informasjon etter ekstremværet "Hans"

Sel kommune har fått svært mange henvendelser etter ekstremværet "Hans".

Administrasjonen har hatt fokus på de større hendelsene og hatt befaringer med NVE i flere deler av kommunen. Det er fremdeles et tett samarbeid mellom kommunen og NVE for videre kartlegging og vurdering av sikringstiltak.

Reparasjoner av kommunalt VA-nett og veier startet omgående etter ekstremværet. Flere steder er allerede reparert, mens det andre steder er behov for planlegging og prosjektering før vi kan gå i gang med gjenoppretting og forbedring.

Sel kommune har varslet et mulig midlertidig bygge- og deleforbud.

Dersom kommunen nedlegger bygge- og deleforbud på din eiendom vil du fortsatt kunne sende søknad om tiltak etter plan- og bygningsloven (nybygg, tilbygg, påbygg, deling ol.). Kommunen vil vurdere søknaden med hensyn til sikkerhet mot naturpåkjenninger og vil kunne avvise søknaden med hjemmel i bygge- og deleforbudet. Kommunen kan også kreve nye grunnundersøkelser, jf. Plan- og bygningsloven § 28-1.

Nedleggelse av bygge- og deleforbud er ikke en vurdering om din eiendom er fortsatt beboelig. Denne vurderingen gjennomføres av NVE i samarbeid med Politiet.

For eierne betyr det at de vil kunne be om erstatning fra forsikringsselskapet for verdien av tomta og huset. Du må ta kontakt med eget forsikringsselskap for få en vurdering av din situasjon.

Naturskade på boligeiendommer eller fritidsboliger vil vanligvis bli dekka av husforsikring – denne gjelder også for tomt inntil 5 dekar, inkludert hage, gårdsplass og tilkomstvei.

Skader på dyrka mark, produktiv skog, landsbruksveier og bruer, gjerder og andre skader som vanlig privatforsikring ikke dekker, kan kvalifisere for naturskadeerstatning. Nedre kostnadsgrense for å ha rett på naturskadeerstatning er 20.000 kroner. Søknad om erstatning etter Statens naturskadeordning må sendes Landbruksdirektoratet via Altinn av kvar enkelt grunneier – innen tre måneder etter at skaden skjedde.

På grunn av svært mange henvendelser etter ekstremværet "Hans" har vi dessverre ikke kapasitet til å svare alle som har kontaktet oss fra lokalbefolkningen og hytteeiere om skader på privat eiendom.