Flomsikring av Otta sentrum - Informasjon fra NVE

NVE bistår Sel kommune i arbeidet med å flomsikre Otta sentrum. I første fase av arbeidet ble det gjennomført en mulighetsstudie av Dr. Blasy – Dr. Øverland, som resulterte i et forslag til en helhetlig løsning for flomsikring av sentrum. Den helhetlige sikringsløsningen er beskrevet i rapporten "Flomsikring Otta – Konsept for sikringstiltak", datert 31.03.2020. Rapporten var på høring som del av NVEs tiltaksplan våren 2021, og det kom inn en del høringsuttalelser til planen.

Prosjektet er nå over i neste fase som omfatter videre prosjektering/detaljprosjektering. NVE vil innhente en ekstern konsulent til å bistå i dette arbeidet, og vil ha denne på plass i løpet av april. Rapporten «Flomsikring Otta - Konsept for sikringstiltak (PDF, 5 MB)» vil være utgangspunkt for det videre prosjekteringsarbeidet, men det er behov for endringer og justeringer blant annet som følge av høringsuttalelsene og når vi får resultater fra nærmere undersøkelser i prosjekteringsfasen.

For å få et godt grunnlag for prosjekteringen er det behov for å undersøke grunnforholdene nærmere en del steder, og det samme gjelder naturmangfold, friluftsliv, grønnstrukturer mm. Kartleggingene vil foregå i løpet av våren/sommeren 2023. Vi vil også se nærmere på mulighetene for naturbaserte tilpasninger av flomsikringen. En svært viktig oppgave i prosjekteringsfasen er å finne ut av usikkerheter og gjennomførbarhet for de ulike delene i en helhetlig sikring.

Arbeidet med reguleringsplanen for flomsikringen vil pågå samtidig med prosjekteringen i 2023/2024, og de to prosessene er knyttet nært sammen. Sel kommune og NVE har etablert faste månedlige møter, i tillegg til ulike fagmøter, for å sikre god framdrift og samhandling i prosessene. Vi håper på et godt engasjement og gode innspill i det videre arbeidet med flomsikring av Otta sentrum.

Kontaktperson/prosjektleder i NVE: Grete Hedemann Aalstad, mobil 92 26 54 97

Flomsikring Otta sentrum - illustrasjonsbilde - Klikk for stort bilde