Behandling av personopplysninger

Bruk og lagring av personopplysninger

Sel kommune trenger dine personopplysninger når du søker og mottar tjenester. Opplysningene (som f.eks. navn, fødselsnummer o.l.) blir innhentet fra deg, pårørende og helsepersonell. Det kan også være aktuelt å innhente opplysninger fra NAV og skattekontor ved søknad om omsorgsstønad og noen former for personlig assistanse. Opplysningene skal følge din journal og arkiveres etter kravene fra Arkivloven. Alle ansatte har lovregulert taushetsplikt, og bare de som trenger det i sitt arbeid skal ha tilgang til opplysningene. Dersom du gir samtykke til det, kan informasjonen gis til andre. Sel kommune har et elektronisk system for saksbehandling og for dokumentasjon som vi bruker i våre tjenester.

Innsynsrett

Forvaltningsloven §§ 18 og 1 gir deg som hovedregel rett til å se sakens dokumenter. Du ha også rett til innsyn i hvem som har/ har hatt tilgang til din journal etter Personopplysningsloven § 18. 

Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) og Individuell pleie- og omsorgsstatistikk (IPLOS)

Noen av opplysningene i søknaden registreres etter en egen standard (IPLOS). Opplysningene blir sendt til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR). Navn og andre opplysninger som kan føre til at personer gjenkjennes, fjernes før opplysningene blir sendt. Registeret inneholder informasjon om alle som har søkt eller mottatt kommunale helse- og omsorgstjenester og skal være et verktøy for dokumentasjon, rapportering og statistikk mellom kommunene og statlige myndigheter. 

 

Kommunene sender inn data om kommunal tjenestetildeling innen helse og  omsorg til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) - Klikk for stort bilde

Personvernombud

På vår hjemmeside finner du kommunens personvernerklæring samt kommunens personvernombud. Har du spørsmål rundt behandling av dine personopplysninger kan du kontakte Personvernombudet på personvernombud@sel.kommune.no.