A A A
Forsiden/Tema/Skatt og avgifter/Efaktura og avtalegiro
Efaktura logo

Spørsmål og svar om eFaktura

Her finner du spørsmål og svar om bruken av eFaktura

Hvordan kommer jeg i gang med eFaktura?

Når du betaler fakturaen vil du – i de fleste nettbankene – få automatisk tilbud om eFaktura. Du klikker for ”JA TAKK” og registrering skjer. Du kan også registrere eFaktura manuelt i nettbanken. Der finner du oversikt over tilbydere av eFaktura. Husk at eFaktura referansen, som finnes på papirfakturaen må registreres.

Hvor lang tid tar det å etablere en eFaktura avtale?

Normalt tar dette ca 1 døgn. Når du er etablert med eFaktura vil du motta neste faktura i din nettbank.

Hvordan blir jeg varslet om at fakturaen skal betales?

Nei, regningen trekkes ikke automatisk. eFaktura har akkurat samme fleksibilitet som om du mottar papirfaktura i postkassen. Du kan endre både beløp og forfalldato. Du må selv akseptere/bekrefte betalingen for at den skal betales.

Hva er fordelen med eFaktura?

eFaktura er enkelt, oversiktlig og fleksibelt, dessuten miljøvennlig – da man slipper bruk av papir og transport.

  • Du mottar fakturaen rett i nettbanken istedenfor på papir i postkassen.
  • Du slipper å taste inn KID-nummer, kontonummer eller beløp når du skal betale, - alt er ferdig utfylt og du kan bare bekrefte betalingen med et ”klikk”.
  • Du har full kontroll og oversikt, og kan endre beløp og forfallsdato.
  • Du er ikke avhengig av postkassen hjemme for å få betalt regningen, - praktisk når du er på reise.
  • Du har i nettbanken tilgang til elektronisk arkiv over alle dine betalte (og ubetalte) regninger.

Hva koster det for meg som kunde å bruke eFaktura?

Å motta fakturaen er gratis! Selve betalingen koster det samme som en vanlig nettbankbetaling. Hør med din bankforbindelse hva dette koster.

Hva skjer om jeg bytter bank?

Ingen ting. eFaktura fungerer på tvers av alle norske banker. Har du flere nettbanker, vises eFakturaen i alle, og du betaler fra den banken du ønsker.

Hva gjør jeg dersom jeg vil si opp eFaktura?

Avtalen avslutter du i nettbanken.

Blir purringer også sendt som eFaktura?

Nei, purringer blir sendt ut som vanlig brev som du mottar i postkassen.

Hvor lenge ligger eFakturaen i nettbanken, dersom jeg ikke legger den til betaling?

Regningen / eFakturaen skal være tilgjengelig i nettbanken, betalt eller ikke, - i 16-18 måneder.

Hva gjør jeg hvis jeg får ny e-postadresse?

e-postadressen endres i din nettbank. Fremgangsmåten kan variere fra bank til bank, på en link som heter "endre eFaktura avtale" kan man endre e-postadressen.

Skriv ut spørsmål og svar om eFaktura

Her finner du en pdf-fil med alle de vanligste spørsmål og svar om eFaktura.

eFaktura_spoersmaal_og_svar.pdf

Tips en venn Skriv ut