A A A
Forsiden/Tema/Sosiale tjenester/NAV Sel
Illustrasjonsbilde for Speed intervju i regi av NAV

NAV Sel prøver ut speedintervju

NAV Sel har arrangert speedintervju for arbeidsgiveren Norlandia Otta Hotell, som trengte resepsjonist og renholder.

NAV arrangerte speedintervju fordi arbeidsgiver hadde relativt tynt søkergrunnlag etter ekstern utlysning. Speedintervjuene ble holdt i mottaket i NAV kontoret etter stengetid fra kl. 15-17. Tretti jobbsøkere var invitert til speedintervju og tolv møtte opp.

Det var totalt satt av 4 min til hver kandidat og arbeidsgiveren. Arbeidsgiver intervjuet og styrte tiden selv, mens NAV ordnet logistikken og veiledet jobbsøkerne i selvbetjeningsløsningene og jobbsøkertips på nav.no mens de ventet på sin tur. Det var en spent stemning i lokalet og totalt sett opplevde arbeidssøkerne at dette var en fin måte å få presentert seg på.

God metode for jobbintervju
Arbeidssøker, Jannicke Hølmo, 25 år, syntes dette var en kjempefin mulighet å få presentert seg på.For å presentere seg på en best mulig måte for arbeidsgiver hadde hun trent på egenpresentasjonen med stoppeklokke i forkant. -Jeg brukte de fire minuttene godt og fikk presentert meg sånn som jeg ønsker. Dette var en fin måte å ha jobbintervju på, så dette gjør jeg gjerne igjen, forteller Jannicke.

Fornøyd arbeidsgiver
Daglige leder ved Norlandia Otta Hotell, Ruth Øien Mæhlum, var godt fornøyd med søkermassen. Hun opplevde at hun fikk gode førsteinntrykk og fikk vite mye om søkeren i løpet av de fire minuttene. -Flere av kandidatene er aktuelle å gå videre med og søkere som hun hadde avskrevet etter papirsøknaden, ble mer aktuelle etter speedintervjuet, forteller hun. -Speedintervju har aboslutt noe for seg, forteller Øien Mæhlum.
-Mange takk for at dere i NAV Sel tilrettela for speedintervju i dag! Jeg synes dette fungerte veldig bra. 12 kandidater på 1,5 time er jo helt supert, dette har vært svært nyttig for meg. Jeg kommer til å gå videre med flere av de som var innom i dag, dette kommer til å løse seg innen rimelig tid tror jeg. Det er også 10-12 søkere som har søkt direkte til hotellet, men som ikke prater norsk. Disse er ikke aktuelle for disse stillingene. I tillegg har jeg et par interne søkere som ikke har vært innom speedintervju, sier daglig leder for Norlandia Hotel.

Fikk arbeidspraksisplass
Annen erfaring var at en flyktning som trengte arbeidspraksis, fikk presentert seg og har mulighet for praksisplass hos bedriften. Han hadde mye relevant hotellerfaring, men manglet noe på språket. Markedskoordinator for Nord-Gudbrandsdal, Arne Christian Mæhlum var også strålende fornøyd med arrangementet. -Dette var spennende. Vi kastet oss ut i det etter få dager med planlegging, men vi følte det gikk bra. Selvsagt er det ting vi vil gjøre annerledes neste gang, men når arbeidsgiver og arbeidssøkere er fornøyde må vi kunne si at det ble en suksess.

Skaper kontakt med arbeidsgivere
Det er også viktig for oss å få en referanse som vi kan bruke mot andre arbeidsgivere. Dette er noe vi vil satse på videre. Det er ikke så lett å få til store jobbmesser her i norddalen, så mindre arrangement som dette vil passe oss godt. Jeg takker kolleger fra andre NAV-kontorer for at de har delt sine erfaringer med meg i forkant av messen. Det gjorde det lettere for oss."

Mange av de ansatte ved NAV Sel ønsket å delta i arrangementet. De var spente på hvordan dette ble og om deres brukere kom. Tilbakemeldingene fra dem også var veldig positive og de er klare for å være med å utvikle dette videre.

Arne Kristian Mæhlum

Tips en venn Skriv ut