A A A
Forsiden»Tjenester A-Å

Konfliktråd

Generelt

Beskrivelse

Konfliktrådet har til oppgave å arrangere møter mellom parter i konflikter som oppstår fordi én eller flere personer har påført andre en skade, et tap eller en annen krenkelse.  
Konfliktrådet er et statlig konfliktløsningsorgan og behandler både sivile saker og straffesaker. Eksempler på sivile saker er nabokonflikter, familietvister og mobbing. Eksempler på straffesaker er vold, trusler og nasking.

Konfliktrådene skal blant annet

  • arrangere møter mellom parter i sivile saker
  • gjennomføre møter i straffesaker overført fra påtalemyndigheten eller domstolen
  • gjennomføre de strafferettslige reaksjonene ungdomsstraff og ungdomsoppfølging

Møter i konfliktrådet kan forhindre at konflikter eskalerer, og det kan bidra til å forebygge fremtidige konflikter og lovbrudd.

Ungdom
Barnets beste er i fokus ved straff av ungdom, og fra 1.7.14 innføres en ny straffereaksjon – ungdomsstraff. Denne er ment som et alternativ til dagens ordning med samfunnsstraff og ubetinget fengsel, og skal dekke de mer alvorlige lovbruddene der det er forsvarlig at straffen gjennomføres i frihet. Straffen idømmes av domstolen, men innholdet fastsettes konkret i et oppfølgingsteam. En mildere reaksjon er ungdomsoppfølging, som kan idømmes bl.a. som ledd i en betinget dom.
 

Kriterier/vilkår

Konfliktrådsbehandling krever som hovedregel samtykke fra begge parter. Unntak gjelder for de strafferettslige reaksjonene ungdomsstraff og ungdomsoppfølging, hvor fornærmedes deltakelse og samtykke ikke er påkrevd.

Pris for tjenesten

Tjenesten er gratis.


Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Partnere

22 konfliktråd dekker alle landets kommuner. Sekretariatet for konfliktrådene har ansvaret for drift og faglig utvikling av konfliktrådene. Konfliktrådet samarbeider med kommunen om oppnevning av meklere. Konfliktrådet samarbeider for øvrig med

  • lensmanns- og politietaten
  • kriminalomsorgsetaten
  • domstolene
  • andre lokale etater som skole og barnevern
___

Regelverk

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan ta direkte kontakt med konfliktrådet enten ved telefon, brev, e-post eller personlig oppmøte.

For mer informasjon, se www.konfliktraadet.no eller søk opp «Konfliktrådet» på Facebook.
 

Besøksadresse: Storgata 14 - Gjøvik.
E-post: oppland@konfliktraadet.no
Post: pb. 1281 Gjøvik Postkontor, 2806 Gjøvik
Telefon: 22 77 72 10
 

Saksbehandling

Konfliktrådslederen vil vurdere om saken din egner seg for mekling. Konfliktrådet bistår med å innhente samtykke til mekling fra andre konfliktparter. Meklingsmøtet gjennomføres normalt med én mekler til stede. Mekleren avgjør om den avtalen partene kommer fram til, skal godkjennes.

Saksbehandlingstid

Konfliktrådet har en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på ca. 35 dager (fra første henvendelse til saken er ferdig meglet).

Klagemulighet

Det er partene selv som kommer fram til en løsning i form av en avtale. Det er derfor ikke anledning til å klage til konfliktrådet på avtalens innhold. I straffesaker har du én ukes angrefrist. I sivile saker kan partene selv avtale en angrefrist. Du kan klage på vedtak om at konfliktrådet avviser en sak eller nekter å godkjenne en avtale innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen må rettes til konfliktrådet. Angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunn dette. Klageinstans er Sekretariatet for konfliktrådene.

___

Andre opplysninger

Dato oppdatert

2016-10-05 14:42 ___
  • Tips en venn
  • Skriv ut

Tjenestebeskrivelser